Een nieuw jaar, nieuwe kansen! Voor veel mensen staat januari in het teken van een nieuwe, frisse start. Hét moment om dingen anders en beter te gaan doen. Meer sporten, afvallen, gezonder leven, minder stressen en stoppen met roken staan vaak hoog op het lijstje.

Vol goede moed start je het nieuwe jaar…om vervolgens al snel de handdoek in de ring te gooien. Net als vorig jaar. Geen tijd, te zwaar, het gaat toch niet lukken: de smoesjes schieten je al te binnen.

Dat moet toch anders kunnen? Ja natuurlijk! Wij geven je 5 tips om je goede voornemens dit keer wél vol te houden.

5 tips om ervoor te zorgen dat het dit jaar wel lukt

1. Wees realistisch en stel haalbare doelen

Neem niet teveel op je vork! Het is misschien verleidelijk om het nieuwe jaar te starten met een hoop goede voornemens, maar doe het stap voor stap. Kies een paar doelen of één doel waar je volledig achter staat en zorg dat je daar helemaal voor kunt gaan!

2. Neem kleine stappen

Verwacht niet meteen teveel van jezelf. Neem kleine stapjes richting je doel. Je wil gaan sporten in het nieuwe jaar? Begin dan rustig. In plaats van een doel zoals ‘drie keer in de week sporten’, is een doel zoals ‘meer bewegen’ of ‘gezonder leven’ beter vol te houden, je kunt hier langzaam naartoe werken.

De stap van niet naar drie keer in de week sporten is best groot. De kans is dan ook zeer aanwezig dat je dit niet lang volhoudt. De stap naar bijvoorbeeld één keer in de week sporten en wat gezonder eten is kleiner en waarschijnlijk makkelijker vol te houden. Bouw dit rustig op en wen aan je nieuwe levensstijl. De stap naar twee keer in de week sporten lijkt na een tijdje dan ineens niet meer zo groot.

Stel dus doelen waarvan je denkt dat je deze goed kan volhouden.

Meer bewegen? Verzorg je spieren goed! Bekijk onze producten voor verzorging en herstel van je spieren

3. Plan vooruit en schrijf het op

Maak een lijstje van je goede doelen en de stappen die je moet nemen om het doel te behalen. Doordat je het opschrijft worden de doelen realiteit, in plaats van alleen een idee. Heb je een bepaalde stap behaald? Vink deze dan af en ga naar de volgende stap.

Wil je bijvoorbeeld gezonder gaan eten? Maak dan een weekschema en schrijf op welke dagen je wat gaat eten. Maak een boodschappenlijstje en houd je daar ook aan. Zorg dat je goed voorbereid bent, zodat je er op de dag zelf niet meer over na hoeft te denken.

Gezonder leven? Zorg voor je dagelijkse aanvulling vitamines en mineralen. Dit kan eenvoudig met onze multivitamines.


4. Laat het weten

Je voornemen(s) delen met je omgeving werkt motiverend, je wil namelijk graag laten zien dat het je lukt. Praat erover met je familie en vrienden. Wellicht hebben zij nog tips om je te helpen. En misschien vind je wel iemand met hetzelfde doel en kunnen jullie elkaar motiveren!

Niemand in je omgeving die met je mee wil doen? Overweeg dan eens een club of groepje waar je je bij kan aansluiten, dat is ook nog eens een leuke manier om nieuwe, gelijkgestemde mensen te ontmoeten!

5. Houd vol!

Gaat het een tijdje wat minder met je goede voornemens? Wees niet te streng voor jezelf! Geef niet meteen op en houd vol. Begin gewoon weer rustig aan, ga een stapje terug en blijf geduldig.

Ben je al een tijdje goed bezig? Beloon jezelf dan met iets waardoor je extra gemotiveerd blijft!


Wat zijn jouw goede voornemens voor 2019? Laat het ons weten op onze Facebook of Instagram pagina.