De oplossing is collageen! Collageen is een eiwit, rijk aan aminozuren, dat in grote hoeveelheden voorkomt in ons lichaam. Collageen is een lichaamseigen stof en erg belangrijk voor je gezondheid. Zo is het belangrijk voor je spieren, kraakbeen, pezen, botten, gewrichten, tanden en huid. Collageen houdt het bindweefsel bij elkaar en zorgt onder andere voor de stevigheid en elasticiteit van je huid.

Op jonge leeftijd wordt tijdens het huidvernieuwingsproces voldoende collageen aangemaakt om de huid soepel te houden. Na je 25e verandert de productie van collageen. De huid kan verouderen, rimpels kunnen ontstaan en de huid kan slapper worden. Herken jij dit? Lees dan snel verder!

Botten, gewrichten & kraakbeen

Voor een groot deel bestaan botten, gewrichten en kraakbeen uit collageen. Wanneer de collageenproductie in ons lichaam afneemt, kunnen er klachten ontstaan zoals stijfheid en pijn in gewrichten. Neem extra collageen om klachten voor te zijn of om ze te verminderen.

Huid, haar & nagels

Afbrokkelende nagels, droog haar en zichtbare lijntjes in je huid. Herkenbaar? Deze vervelende klachten kunnen het gevolg zijn van een verminderde hoeveelheid collageen in je lichaam. Ook haaruitval kan hier een teken van zijn. Door extra collageen in te nemen kun je dit helpen voorkomen. Collageen is belangrijk om je huid strak en elastisch te houden. Het helpt huidcellen te vernieuwen en de huid stevig en soepel te houden.

Voor wie?

De collageenproductie verandert na je 25e levensjaar, vanaf deze leeftijd kun je dus extra collageen gebruiken. Naarmate je ouder wordt neemt de natuurlijke productie van collageen af. Hierdoor kunnen rimpels, een uitgezakte huid en gewrichtspijn ontstaan. Ook ongezonde leefgewoontes kunnen de productie van collageen doen afnemen. Na je 50e levensjaar maakt je lichaam zelf nog maar weinig collageen aan. Een slappe huid en rimpels zijn dan het gevolg. Door een supplement te nemen krijg je weer meer collageen binnen. Voor een goede opbouw van collageen is het ook verstandig om voldoende vitamine C, zink en ijzer binnen te krijgen.

Daarnaast hebben ook sporters baat bij inname van extra collageen, door de positieve werking op spieren, botten en gewrichten. Ook als herstellende van een ziekte kun je extra collageen gebruiken, dit helpt namelijk bij het herstellen.

Aanvullen van collageen

Collageen komt maar weinig voor in voedingsmiddelen. Je kunt collageen daarom het makkelijkste aanvullen met een voedingssupplement. Je hebt deze in poedervorm en in tabletvorm.

Collageen en vitamine C

Vitamine C stimuleert collageenaanmaak. In veel fruit, zoals aardbeien en kiwi’s, zit veel vitamine C. Wil je de collageenafbraak verminderen? Zorg dan voor voldoende vitamine C inname. 

Geef jouw huid een oppepper!

Wil jij een elastische, rimpelloze huid en sterke botten en gewrichten? Zorg voor voldoende collageen inname en kies voor een collageen supplement. Hoe zorg jij voor voldoende collageen inname? Laat het ons weten via Facebook of Instagram!