Hoe kom jij de feestdagen zonder stress door?

De feestdagen komen eraan en dat betekent, naast gezelligheid, voor veel mensen ook stress. Verplichtingen bij familie, kerstborrels, kerstinkopen, diners verzorgen en ga zo maar even door. Hoe kom jij de feestdagen zonder stress door? Wij geven tips!

 

Begin op tijd

Cadeautjes halen, het kerstdiner voorbereiden, inkopen doen, tijdens de feestdagen komt er veel op je af en dat kan best wat stress opleveren. Begin dus op tijd. Haal op tijd de cadeautjes in huis, zodat je niet last-minute alle drukke winkels af moet. Bepaal al ruim van te voren wat je gaat maken voor het kerstdiner en haal ook daarvoor al wat spullen in huis. Kies een succesrecept, iets wat je al ooit hebt gemaakt en waarvan je weet dat het gaat lukken. Dat scheelt een hoop gestress in de uren voor het kerstdiner!

 

Neem tijd voor jezelf

Ja, er moet veel gebeuren, maar neem ook even tijd voor jezelf. Plan een ontspanningsavondje in en kom even helemaal tot rust. Daarvoor hoef je niet perse naar een spa, dit kan ook heel goed thuis. Steek kaarsen aan, doe een lekker gezichtsmasker op, lak je nagels, lees een boek, ga eens extra lang in bad of doe gewoon even helemaal niets.

Tip: Gebruik eens Dode Zee zout voor een therapeutisch ontspannend bad. Dit bevat een unieke hoge concentratie mineralen en sporenelementen uit de dode zee, welke al eeuwen bekend staan om de ongekend heilzame werking op lichaam een geest.

 

Let op je voeding

Als je het druk hebt en je je gestrest voelt, kies je misschien snel voor een makkelijke snack of maaltijd. Maar let juist in deze tijden goed op je voeding en eet gezond. Vooral omdat er tijdens de feestdagen vaak veel en minder gezond wordt gegeten, is het goed om de tijd ervoor juist extra op te letten. Zo compenseer je meteen die extra calorieën die je tijdens de feestdagen binnen krijgt.

Raak jij juist gestrest van al het lekkere eten tijdens de feestdagen en vind jij het maar moeilijk om met mate eten? Neem dan Lucovitaal Vetbinder in, dit vermindert de vetopname en cholesterolabsorptie uit voeding en vermindert daarmee de calorieopname. Zo kun je zonder schuldgevoel genieten van al het lekkers.

 

Vitamines en mineralen

Als je je gestrest voelt kunnen ook bepaalde vitamines en mineralen ondersteuning bieden. Je lichaam gebruikt bij stress veel vitamine C. Het is dus verstandig om elke dag wat extra vitamine C in te nemen. Ook Magnesium wordt bij stress snel opgebruikt door het lichaam. Magnesium speelt een rol bij het behoud van soepele spieren. Kies voor de best opneembare vorm van Magnesium: citraat.

Een aanrader voor in drukke tijden is Rhodiola Rosea Extract. Dit geeft rust en in geval van vermoeidheid geeft het meer energie. Rhodiola is goed voor de geestelijke veerkracht en draagt bij aan lichamelijke prestaties en conditie. Ideaal voor rust in stressvolle omstandigheden.

 

Slaap!

Als je gestrest bent, ben je vaak vermoeid en uitgeput. Je hebt je slaap dus ook hard nodig. Ga op tijd naar bed en sta ook op tijd weer op. Dit kan lastig zijn, omdat stress juist ook je bioritme verstoort. Wat helpt om je ritme weer op gang te laten komen is om na het opstaan meteen even naar buiten te gaan, snuif die frisse lucht op. Het daglicht zal je goed doen. Ook kan het helpen om wat ochtendgymnastiek te doen, door maar een paar minuten te bewegen komt je lichaam op gang en ben je klaar voor de dag! Kom je ’s avonds moeilijk in slaap? Dan kan het helpen om een Melatonine tabletje in te nemen, dit draagt bij aan vermindering van tijd die nodig is om in slaap te vallen.

Uiteindelijk gaan de feestdagen natuurlijk om het samenzijn met vrienden en familie. Probeer je dus niet te druk te maken en blijf vooral genieten van de feestdagen! 

Heb jij last van kerststress? En hoe ga jij daarmee om? Laat het ons weten op onze Facebook of Instagram pagina.