Pijn in je gewrichten, een stram gevoel en als je opstaat lijkt alles vast te zitten. Ken je dat gevoel? Wij leggen je uit welke rol glucosamine hierin speelt!

Wat is glucosamine?

Glucosamine is met name belangrijk voor het kraakbeen en de gewrichten, maar het komt in bijna alle weefsels in je lichaam voor. Glucosamine is een lichaamseigen stof en wordt door het lichaam aangemaakt uit glucose en aminozuren. Glucosamine komt niet voor in voedingsmiddelen, want het is een stof die je lichaam zelf aanmaakt.

Glucosamine en gewrichten

Het lichaamseigen eiwit glucosamine is belangrijk voor je gewrichten. Een gewricht werkt als een scharnier, wat botten met elkaar verbindt en waardoor je soepel kunt bewegen.

Wat doet Glucosamine:

1. Glucosamine is de bouwsteen van kraakbeen;

2. Glucosamine zorgt voor de vorming van het gewrichtsvloeistof;

3. Glucosamine is de bouwsteen van collageen.

Wanneer er te weinig glucosamine wordt aangemaakt, dan verdwijnt de veerkracht in het kraakbeen. Kraakbeen is het zachte weefsel dat tussen je gewrichten zit, waardoor botten soepel van elkaar kunnen bewegen. Het vangt bij beweging de stoten op en voorkomt daarmee slijtage aan de botten. Beschadiging van het kraakbeen of een vermindering van de hoeveelheid kraakbeen kan pijnlijke gewrichten tot gevolg hebben.Gezond gewricht vs. versleten gewricht

Last van stramme gewrichten

De aanmaak van glucosamine wordt minder naarmate je ouder wordt en dit kan een stram gevoel tot gevolg hebben. Vaak voel je dit wanneer je een tijdje stil hebt gezeten en dan weer gaat bewegen. Een verminderde hoeveelheid glucosamine vermindert de hoeveelheid kraakbeen in de gewrichten. Ook neemt de kwaliteit van het kraakbeen af. Hierdoor kan er stijfheid en pijn in je gewrichten ontstaan.

Behoefte aan extra glucosamine

Vanaf ongeveer je 40e of 50e jaar kan het goed zijn om glucosamine ter aanvulling te nemen, omdat de natuurlijke aanmaak van glucosamine minder wordt naarmate je ouder wordt. Maar ook wanneer je gewrichten extra belast worden, door bijvoorbeeld intensieve sport, zwaar lichamelijk werk of overgewicht, kan je lichaam extra glucosamine gebruiken om je gewrichten te ondersteunen en het proces van afbraak te vertragen.

Erfelijke aanleg kan ook een oorzaak zijn van gewrichtsklachten. Gewrichtsaandoeningen zoals jicht en artrose kunnen erfelijk zijn. Komen gewrichtsklachten in jouw familie veel voor? Dan is het verstandig om al op een jongere leeftijd extra glucosamine in te nemen.

1500 mg glucosamine per dag

Wanneer het lichaam onvoldoende glucosamine produceert, is een voedingssupplement een gemakkelijke manier om toch voldoende glucosamine binnen te krijgen. Er wordt een dagelijkse inname van 1500 mg glucosamine aanbevolen, voor een gunstige invloed op de gewrichten en om het proces van afbraak te vertragen.

Glucosamine Chondroïtine

Naast glucosamine is ook chondroïtine belangrijk voor de gewrichten. Chondroïtine komt voor in weefsels die rijk zijn aan collageen, zoals kraakbeen en het bindweefsel en helpt kraakbeenafbraak te verminderen.

Glucosamine Condroïtine 1500 / 500 mg van Lucovitaal bevat de geadviseerde elementaire hoeveelheid van 1500 mg glucosamine en 500 mg chondroïtine per dagdosering. Neem eenmaal daags twee gemakkelijk slikbare tabletten in voor een optimale hoeveelheid glucosamine en chondroïtine.

Gebruik jij een glucosamine supplement?

Laat het ons weten via Facebook of Instagram.