Steeds vaker krijgen mensen niet voldoende essentiële voedingsstoffen binnen via hun voeding. Vanzelfsprekend kan dat verschillende oorzaken hebben, van de persoonlijke levensstijl tot het voedingspatroon. Het is belangrijk om hierbij stil te staan, het gaat immers om stoffen die het lichaam hard nodig heeft om dagelijks goed te kunnen functioneren.


"Mensen hebben een vitamine- en/of mineralentekort aan zichzelf te wijten"

Fout. Dit is een opinie die makkelijk gevormd wordt, maar allesbehalve juist is. Je kunt nog zo je best doen om dagelijks fanatiek veel groente en fruit te verorberen, maar vaak is dit niet voldoende. Vanuit de media en andere instanties wordt er weinig aandacht aan besteed; maar er zijn meer factoren die een rol spelen in de hoeveelheid voedingsstoffen die je binnenkrijgt via voeding. In dit blog bespreken we deze factoren en geven je tips over wat jij kunt doen om wél de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.

Waarom veel mensen niet voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen


1) Voedingsstoffen toen, voedingsstoffen nu

Door veranderingen in de landbouwgrond zijn ook de voedingswaarden in ons voedsel flink veranderd. In het bijzonder bedoelen we hiermee de wijze waarop er wordt omgegaan met de landbouwgrond. Vanwege de stijgende vraag naar gewassen, wordt steeds vaker gekozen voor het gebruik van kunstmest. Met kunstmest zijn er meer mogelijkheden om de dagelijkse productie te verhogen (meer oogst en omzet), echter is het nadelig voor de uiteindelijke kwaliteit van de gewassen. Diverse essentiële voedingsstoffen, zoals selenium, calcium en magnesium, komen, vergeleken met vorige eeuw, tot wel 65% minder voor in ons voedsel. Hier is sprake van een kettingreactie; wat in eerste instantie niet in de bodem zit, komt niet in het voedsel terecht en vervolgens dus ook niet thuis op tafel.

2) Het bespuiten van gewassen

Het is algemeen bekend dat ons voedsel flink wordt bewerkt met onder andere bestrijdingsmiddelen. Dit komt niet ten goede aan de kwaliteit van de gewassen. Fruit en groente bevatten namelijk diverse afweerstoffen, die een grote ondersteunende rol bieden voor het immuunsysteem. Naar aanleiding van diverse onderzoeken schatten sommige wetenschappers in dat deze afweerstoffen tegenwoordig ruim 75% minder in onze voeding zitten, in vergelijking met 60 jaar geleden. In de afgelopen 60 jaar is de frequentie van diverse ziektes ook toegenomen. Toeval of geen toeval?

3) Omstandigheden en omgang vis en dier

Dit is een punt waar niet snel bij wordt stilgestaan. Voornamelijk de hoeveelheid beweging van een vis of slachtdier heeft een grote impact op de eiwitwaarde dat uit de voeding wordt gehaald. Wanneer slachtvee niet voldoende beweging krijgt, bevat dit voedsel in verhouding meer dierlijk vet dan eiwitten. Hierdoor kan het dus zijn dat je minder eiwitten binnenkrijgt dan gedacht.


4) Verwerkingsproces fruit

Het ziet er zo mooi uit; een fruitafdeling in de winkel of op de markt met felgekleurde ‘verse’ appels, bananen en sinaasappels. Het fruit dat wij in de supermarkt uit de schappen halen, heeft in de meeste gevallen al een lange reis achter de rug. Dit varieert van enkele dagen tot soms zelfs weken, afhankelijk van waar het precies vandaan komt. De leveranciers en plukkers willen dat het fruit vers en rijp in de schappen ligt, wat de reden is waarom fruit vaak onrijp wordt geplukt. Het onrijp plukken van fruit heeft nadelige gevolgen voor de kwaliteit. Het grootste nadeel is een flinke afname van diverse voedingsstoffen, in het bijzonder Vitamine C.

5) Voedselverhitting en pasteurisatie

Het wordt steeds lastiger om een supermarkt in te lopen en voedsel aan te wijzen dat niet is bewerkt. De belangrijkste reden? Het langer houdbaar houden van voedsel zodat het in de supermarkt langer kan worden verkocht. Dat is goed voor de verkoopcijfers, maar slecht voor de voedingswaarde van deze producten. Naast dat bewerkt voedsel minder voedingsstoffen bevat, is het ook nog lastiger verteerbaar.

Tips! Dit kun jij doen

Alle vijf genoemde punten, die zorgen voor vermindering van voedingsstoffen in ons voedsel, worden dus veroorzaakt door massaproductie. Zoveel mogelijk afzet en omzet lijkt belangrijker te zijn dan kwalitatief goed voedsel.  Hoe kun jij ervoor zorgen dat je wel de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt? Wij geven je tips!

1) Kies in de supermarkt eens voor de diepvries variant!

Het voordeel van ingevroren fruit en groente is het compleet andere verwerkingsproces. Wanneer geoogst, wordt dit voedsel in de meeste gevallen zeer snel ingevroren. Door deze snelle handeling worden veel meer voedingsstoffen behouden in het voedsel, vergeleken met normaal fruit en groente.

2) Kies voor een lokale teler in plaats van een grote supermarkt

Houd de lijnen zo kort mogelijk. Hoe minder het groente en fruit heeft gereisd, dus hoe korter het verwerkingsproces, des te beter de kwaliteit. Bezoek dus eens een lokale boer, daar komen de producten vers van het land. 

3) Kies voor biologisch

Groente en fruit mag niet zomaar de stempel ‘biologisch’ krijgen, dit is gebonden aan diverse strenge keurmerken. Biologische producten zijn gegarandeerd met meer zorg verwerkt en zullen in het algemeen meer voedingswaarde bezitten dan verder bewerkt voedsel.


4) Kies voor voedingssupplementen als dagelijkse aanvulling op je voeding

We hebben weinig invloed op de omstandigheden hoe ons voedsel wordt bewerkt. Wel kunnen we ervoor kiezen middels supplementen onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te realiseren. Een multivitamine is ideaal voor de algemene dagelijkse aanvulling op je voeding. Afhankelijk van jouw behoeftes kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld een magnesium, calcium of selenium supplement.

Hoe dit probleem in de toekomst gaat veranderen, is lastig in te schatten. Gelukkig zijn er dus voldoende mogelijkheden om toch aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen te komen!

Wat doe jij om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen? Laat het ons weten op onze Facebook of Instagram pagina!

Heb je na het lezen van dit blog vragen of opmerkingen over verantwoorde voeding of productvragen? Team Lucovitaal staat voor je klaar! Je kunt altijd een mail sturen via ons contactformulier.