Moe en Futloos voorjaar

We kunnen wel stellen geluk te hebben gehad met de zachte winter. Daarnaast zijn de weersvooruitzichten voor de tijd van het jaar prettig, de lente lijkt vroeg te komen. Het voorjaar staat voor het einde van de donkere wintermaanden. Onder het genot van zingende vogels wordt je in een verlichte kamer wakker en daarnaast nog het prachtige beeld van alles dat buiten weer opbloeit. Echter blijft de overgang van winter naar lente niet voor iedereen een pretje. Sommige mensen hebben in het voorjaar standaard last van een moe en futloos gevoel. Het gevoel dat je niet vooruit te branden bent; alles kost teveel energie of je hebt gewoon geen motivatie. De zogenaamde ‘voorjaarsmoeheid’ begint steeds meer een begrip te worden. We leggen uit wat het is, wat de oorzaken zijn en noemen tips.

Terugkerende symptomen van voorjaarsmoeheid

Als je er gevoelig voor bent is deze vermoeidheid een jaarlijks terugkerende gebeurtenis. Het ene jaar kunnen de symptomen erger zijn dan het andere jaar. De meest voorkomende, terugkerende symptomen zijn:


- Het gevoel weinig of geen energie te hebben
- Slecht in slaap komen / doorslapen
- Niet lekker in je vel zitten, geen fit gevoel
- Snel geprikkeld zijn; de tolerantiegrens ligt lager dan normaal
- Problemen met de concentratie

Waar is voorjaarsmoeheid aan te wijten?

De naam doet het niet vermoeden, maar de oorzaak ligt niet aan het voorjaar. De winter is de grootste oorzaak van deze gevoelens:


1) Het lichaam heeft nog een winterinstelling

Dit wordt veroorzaakt door de invloed op het lichaam van de donkere winterdagen. De kou in de winter vraagt veel energie van het lichaam, omdat deze haar best moet doen het lichaam warm te houden. Daarnaast betrapt iedereen zich wel eens op toch lekker binnenblijven in de winter, terwijl een geplande afspraak wordt afgezegd. Dan pakken we bijvoorbeeld liever in een verwarmde kamer een extra kop warme chocolademelk. Op die manier komen we bij het volgende punt uit.

 
2) Minder beweging

Zoals in vorige alinea aangegeven, bewegen we minder in de winter. Daardoor krijgt ons lichaam minder mogelijkheden om afvalstoffen via lichaamsbeweging af te voeren. Het resultaat? De afvalstoffen zitten in het voorjaar nog in ons lichaam. Dit draagt bij aan het energieloze gevoel wat we dan ervaren. Wanneer het eenmaal lente wordt en de temperaturen toenemen, worden deze afvalstoffen sneller afgevoerd door onder andere lichaamsbeweging en zweten.

3) Behoefte aan zonnestralen

De zon is erg belangrijk voor ons lichaam, zowel in geestelijk als lichamelijk opzicht. De meest voorkomende klachten bij een gebrek aan zonlicht zijn stemmingswisselingen, vermoeidheid en lusteloosheid. Wanneer de zon op onze huid schijnt, wordt vitamine D aangemaakt. Vitamine D ondersteunt onder andere het immuunsysteem en ondersteunt de afweer van je lichaam. Zo komen we weer bij punt 2 uit; afvalstoffen blijven langer in het lichaam, ze worden minder snel afgevoerd.

Zoals je ziet aan de genoemde punten zijn de oorzaken divers. Zo is ‘de winterinstelling’  van het lichaam een geestelijke factor en is beweging / zonnestralen een lichamelijke factor.

Wij geven tips!

Na de symptomen te hebben gelezen en de oorzaken te weten, zal je misschien denken dat er niets te doen is tegen deze voorjaarskwelling. Gelukkig kunnen we diverse tips noemen om deze vervelende gevoelens terug te dringen:

1) Beweeg voldoende

Eigenlijk net zo logisch als het klinkt, voldoende beweging heeft een positieve werking op vermoeidheid. Minimaal een half uur beweging per dag wordt aangeraden. Neem bijvoorbeeld in de werkpauze je boterham eens mee naar buiten en loop een rondje!

2) Gezond eten

Naast voldoende beweging is gezond eten even belangrijk om alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen. Een vitamine-en mineralentekort kan vermoeidheid als gevolg hebben. Dagelijks voldoende groente en fruit eten zorgt ervoor dat je voldoende vitaminen en mineralen blijft binnenkrijgen.  


3) Drink met mate

Natuurlijk is het heerlijk om met het lentezonnetje in je gezicht een fris biertje of wijntje te drinken op het terras. Het is algemeen bekend dat alcohol een negatieve invloed heeft op ons lichaam. Onze tip? Ken je grenzen en beperk het alcoholgebruik.

4) Aanvullende supplementen Lucovitaal

Naast onze eerste drie tips kan je er natuurlijk voor kiezen het proces wat te versnellen met één of meerdere supplementen. Let op: De supplementen hebben een ondersteunende werking. Een gevarieerd voedingspatroon en voldoende beweging is leidend.

De 1e tip is Lucovitaal Chlorella Spirulina; een zout- en zoetwateralg die boordevol vitaminen zit van nature. En werkt als een detox op het lichaam. Je slaat afval stoffen op door stress, medicijnen, ziek zijn (minder weerstand) voeding, drank en roken. Neem 6 kleine groene tabletjes per dag en reinig je lichaam en krijg je energie weer terug!

De 2e tip is Lucovitaal Sterk IJzer Complex. Dit ijzersupplement bieden ondersteuning aan je energieniveau. We verkopen dit supplement in zowel 30 als 60 tabletten.

De 3e tip is Lucovitaal Multi Man of Multi Vrouw. Deze multivitaminen supplementen dragen bij aan het behoud van een goede weerstand. Geadviseerd wordt om  multivitaminen te nemen wanneer de R in de maand zit, maar het kan uiteraard geen kwaad dit het hele jaar te gebruiken. We verkopen dit supplement in twee varianten, speciaal voor man en vrouw.

De 4e tip is Lucovitaal Magnesium Citraat tabletten. Magnesium biedt niet alleen ondersteuning aan de spieren maar ook aan de werking van het zenuwstelsel. Op die wijze kan het bijdragen aan een vermindering van vermoeidheid en ondersteunt bij het verkrijgen van energie. Dit supplement wordt zowel in een 30, 60 als 150 tabletten variant aangeboden.

De laatste tip is Lucovitaal Vitamine B12 1000mcg tabletten. Vitamine B12 biedt ook ondersteuning bij onder andere vermoeidheid, concentratie/geheugenproblemen en hoofdpijn/duizeligheid en is een must voor vegetariërs. We verkopen dit supplement in 30, 60 en 180 kauwtabletjes.

5) Niet toegeven aan vermoeidheid

Voldoende sporten en actief bezig zijn, erg belangrijk punten om van de vermoeidheid af te komen. Dit bevordert onder andere de bloedcirculatie in het lichaam, en zorgt ervoor dat we ons naar verloop van tijd fitter zullen voelen. Probeer je over de vermoeidheid heen te zetten door een actieve levensstijl na te streven.

6) Geen zorgen!

Stress en opgekropte gevoelens vragen ook om erg veel energie. Vaak is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het onder controle te krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld op je werk veel taken hebt waar je tegelijkertijd aan werkt, is het sterk aan te raden om een takenlijst op te stellen voor het overzicht en de persoonlijke rust. Een andere aanrader is een online agenda bij te houden waarin je je werkzaamheden indeelt in blokjes gedurende de dag. In deze blokjes kun je de voortgang van alle taken overzichtelijk en geordend bijhouden.

Daarnaast is het goed om naast stressgevoelige werkzaamheden/locaties een hobby te hebben waar je even volledig tot rust kunt komen. De een realiseert dit door zich volledig te richten op een sport, maar een andere hobby kan natuurlijk ook. Dat is voor iedereen persoonlijk, waar jij je prettig bij voelt!

Ga jij met behulp van onze tips zo fit als een hoentje het voorjaar in? Laat ons weten op onze Facebook of Instagram pagina wat jij doet om hiervoor te zorgen!