De R zit weer in de maand, tijd om extra op je weerstand te letten! In de herfst en winter heb je meer kans op een virus zoals een verkoudheid of de griep. Met een goede weerstand heb je daar minder kans op.

Een goede weerstand

Bouw je weerstand op door gezond en gevarieerd te eten én genoeg te slapen en te bewegen. Lukt het niet om genoeg gezonde voeding te eten? Dan kan een vitaminesupplement helpen om toch voldoende vitamines binnen te krijgen.

Vitamine C boost

De bekendste weerstand vitamine is toch wel vitamine C. Vitamine C zorgt mede voor een goede weerstand. Lucovitaal heeft Vitamine C tabletten en Vitamine C bruistabletten. Ook kun je kiezen voor een multivitamine, zo krijg je in één keer je dagelijkse vitaminen en mineralen binnen.

Vitamine D in de herfst en winter

In de herfst en winter zijn de dagen korter en zien we de zon minder. We zijn ook vaker binnen te vinden en zijn buiten goed ingepakt tegen de kou. Dit betekent ook dat we minder vitamine D aanmaken. Vitamine D ondersteunt het immuunsysteem. Daarnaast verhoogt het de opname van kalk in botten en is het ook nog eens goed voor het gebit en de spieren.

Last van een winterdipje? Ook dan kan een vitamine D supplement ondersteuning bieden. De gezondheidsraad adviseert in veel gevallen een vitamine D supplement te gebruiken. Vooral in de herfst- en wintermaanden kan bijna iedereen in Nederland wel wat extra vitamine D gebruiken.

Boost je weerstand – tips!

Kom de herfst- en wintermaanden door zonder snotteren en snuiten! Hoe beter je weerstand, hoe minder vatbaar je bent voor bacteriën en virussen. Help je weerstand een handje met de volgende tips.

1. Eet gezond en gevarieerd
Een gezond en gevarieerd eetpatroon is belangrijk voor je gezondheid en weerstand. Eet voldoende fruit en groenten. Kies voor fruit en groenten met veel kleur. Zo bevat oranje en rood fruit, zoals sinaasappel, mango, meloen en aardbeien, naast vitamine C ook bètacaroteen wat in ons lichaam wordt omgezet naar vitamine A. Goed voor de weerstand! Ook hierin is variëren belangrijk, dus kies voor verschillende kleuren fruit en groenten.

2. Echinacea met Cat’s Claw – een wonderkruid
Verhoog je weerstand op een natuurlijke manier! Echinacea en Cat’s Claw worden al eeuwen gebruikt ter versterking van het immuunsysteem. Echinacea wordt gemaakt van Rode Zonnehoed, de Echinacea Purpurea plant. Het is inmiddels bewezen dat Echinacea je weerstand versterkt. Geef je weerstand een boost met Echinacea druppels.

3. Een goede weerstand begint in je darmen met probiotica
Probiotica zijn goede bacteriën die een positieve invloed hebben op de darmflora. 70% van je weerstand wordt bepaald in je darmen. Dus hoe gezonder je darmen, hoe beter je weerstand. De darmflora bestaat uit goede en slechte bacteriën. Zorg dat de slechte bacteriën niet overheersen, neem dagelijks een probiotica tablet. Heb jij last van je darmen, wij geven 6 tips bij darmklachten.

4. Beweeg en ga sporten
Voldoende beweging is natuurlijk belangrijk voor een gezond leven en voor de weerstand. Ga zwemmen, fietsen, wandelen en trek er op uit! Ook in de herfst en winter kun je een wandeling maken en lekker uitwaaien. En met een beetje geluk pik je ook nog wat zonnestalen mee! Een steuntje in de rug nodig? Lees onze tips om weer te beginnen met sporten.

5. Zorg voor een goede nachtrust
Slecht slapen heeft een negatieve invloed op je weerstand. Zorg dus voor regelmaat en een goede nachtrust. Eerder gaven wij al 7 tips om beter te slapen.

6. Goede hygiëne
Last but not least: zorg voor een goede persoonlijke hygiëne. Zo verminder je de kans dat je in aanraking komt met ziekteverwekkers die een fikse verkoudheid kunnen veroorzaken. Was je handen dus regelmatig!

Kortom, voorkomen is beter dan genezen

Soms lukt het niet altijd om uit de schijf van 5 te eten en is een aanvulling van een supplement een must. Wat doe jij om je weerstand ook in de herfst en winter op peil te houden? Laat het ons weten op onze Facebook of Instagram pagina.