Val jij moeilijk in slaap en kun je moeilijk doorslapen? Slaap je onrustig en word je eerder moe dan uitgerust wakker? Het zou wel eens kunnen komen door een tekort aan je lichaamseigen stof melatonine. En wel eens gehoord van CBD? Wij geven je 7 tips om sneller en beter te slapen!


Goed slapen is belangrijk voor je gezondheid

Iedereen heeft wel eens slaapproblemen: niet kunnen slapen, onrustig slapen en moeilijk doorslapen. Maar wanneer dit vaak voorkomt kan het erg vervelend worden en kan het je leven beïnvloeden. Slecht slapen kan bijvoorbeeld stress en vermoeidheid overdag als gevolg hebben. Niet kunnen slapen kan ook invloed hebben op je gemoedstoestand en concentratievermogen. Ook kan het in ernstigere gevallen leiden tot slapeloosheid.

Lees wat voor invloed melatonine kan hebben en gebruik onderstaande slaaptips om snel in slaap te vallen en om lekker door te slapen.


7 tips om beter te slapen

1. Ontspan
Ga met een relaxt gevoel naar bed door in de avond genoeg te ontspannen. Veel beweging overdag kan een goede nachtrust bevorderen, maar doe een uur voor je gaat slapen geen actieve dingen meer. Ontwijk schermen en probeer voor jezelf een ontspannende bezigheid te vinden. Lees bijvoorbeeld een boek of maak je hoofd helemaal leeg met meditatie. Ook een lekker kopje Melatonine Kruidenthee of CBD hennep thee kan je helpen ontspannen voor het slapen gaan. 

2. Geen telefoon, laptop of TV
Leg een uur voor het slapen gaan je mobieltje, tablet en laptop weg en gebruik deze niet meer. Het blauwe licht van deze schermen heeft een negatieve invloed op de slaap. Dit geldt trouwens ook voor de TV, dus het is beter om deze ook op tijd uit te zetten om slecht slapen te voorkomen.

Het beste is om je telefoon ook niet mee te nemen naar de slaapkamer. Gebruik je je mobiele telefoon als wekker? Zet deze dan op stil en zorg dat alleen het geluid van je wekker af kan gaan. Ook kun je je telefoon op vliegtuigmodus zetten, zo word je niet gestoord tijdens je nachtrust.

Naast dat het blauwe scherm je nachtrust negatief beïnvloedt, zou het ook kunnen zijn dat de elektromagnetische straling je slaap kan verstoren. Het is dus verstandig om je telefoon helemaal uit de slaapkamer te bannen en te genieten van een ongestoorde nachtrust.

3. Dim ’s avond de lichten
Zorg overdag voor voldoende blootstelling aan daglicht en beperk in de avond fel kunstmatig licht. Dim je lichten een uur voor het slapen gaan, zodat je lichaam zich klaar kan maken voor het slapen. Je lichaam maakt het slaaphormoon melatonine aan wanneer de blootstelling aan licht afneemt. Hierdoor word je slaperig. Melatonine is van belang om goed in slaap te kunnen vallen.

4. Een schone en frisse slaapkamer
Zorg voor een schone slaapomgeving, met voldoende frisse lucht. Zet de verwarming niet aan en zet je raam op een kiertje, zodat er altijd frisse lucht binnenkomt. De ideale slaapkamertemperatuur ligt voor de meeste mensen rond de 18-20 °C. Een te warme slaapomgeving is vaak een reden waarom mensen niet kunnen slapen.

5. Verduister je kamer
Maak je slaapkamer zo donker mogelijk. Hang een goede verduistering voor het raam en zorg voor zo min mogelijk licht. Ook het lichtje van je telefoon of wekker kan de kwaliteit van je slaap beïnvloeden. Laat deze als het even kan dus beneden liggen of probeer de lichtjes te bedekken.

6. Vind je juiste slaap-waakritme
Voor een goede nachtrust, is het belangrijk om een goed slaap-waakritme te hebben. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Een keertje uitslapen kan heel fijn zijn, maar probeer dit te beperken. Je lichaam werkt (en slaapt) het beste bij een regelmatig slaap- waakpatroon.

7. Sneller in slaap vallen met melatonine
Melatonine is een lichaamseigen stof, die wordt aangemaakt wanneer de blootstelling aan licht afneemt. Het is van belang om goed in slaap te kunnen vallen. Niet bij iedereen komt deze productie goed op gang en dat kan leiden tot slaapproblemen. Ter ondersteuning van een goede nachtrust kun je kiezen voor een melatonine tabletje of melatonine thee, dit helpt je bij het sneller in slaap vallen. 


Welke tip(s) ga jij proberen voor een betere nachtrust? En heb jij zelf nog goede tips? Laat het ons weten op onze Facebook of Instagram pagina.