Ben je overdag vaak moe? Heb je vaak een rommelende maag en kun je maar moeilijk een aantal uur zonder eten? Grote kans dat je een onstabiele bloedsuikerspiegel hebt.


Bloedsuikerspiegel & gezondheid

Een stabiele bloedsuikerspiegel geeft je energie en helpt je op gewicht te blijven. Het is belangrijk voor je algemene gezondheid. De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose in je lichaam aangeeft. Gedurende de dag wisselen deze waardes. Je zal een lagere bloedsuikerspiegel hebben wanneer je nog niet gegeten hebt. Met het eten komt glucose in je bloed en zal de bloedsuikerspiegel weer stijgen. Het lichaam maakt dan insuline aan, zodat de bloedsuikerspiegel ook weer zal zakken.

Als we meer glucose binnenkrijgen dan het lichaam nodig heeft voor energie, wordt een klein beetje van het teveel aan glucose opgeslagen als energievoorraad. De meerderheid van het teveel aan glucose wordt echter als vet opgeslagen in onze vetcellen. Wanneer je veel koolhydraten en suikers binnenkrijgt zal dit dus tot overgewicht leiden.

Hoe hoger de bloedsuikerspiegel, hoe meer insuline het lichaam afgeeft. Bij het eten van veel suikers en weinig bewegen, zal er meer insuline worden afgegeven. Zo heeft het lichaam steeds meer insuline nodig. Wanneer het lichaam deze hoeveelheid insuline niet meer kan aanmaken, kan dit leiden tot diabetes type 2, met alle gevolgen van dien.

Natuurlijk zijn er ook manieren om een normale bloedsuikerspiegel te ondersteunen. Zo kan het helpen om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen.


Gezonde bloedsuikerspiegel

De bloedsuikerspiegel waarden zijn uitgedrukt in millimol per liter. Hiermee wordt bepaald hoeveel glucose er in het bloed zit. Een normale bloedsuikerspiegel zit, op een nuchtere maag, onder de 6,1 mmol/l. Wanneer je hierboven zit, zit je in de voorfase van diabetes. Een bloedsuikerwaarde van boven de 6,9 mmol/l wijst op diabetes.

Een te lage bloedsuikerspiegel kun je herkennen aan de volgende symptomen: trillen, zweten, hoofdpijn, duizeligheid, minder geconcentreerd, moe of hongerig. Belangrijk is om voldoende te eten, neem op tijd tussendoortjes.

Vaak plassen, erge dorst, vermoeidheid en een droge tong duiden juist op een te hoge bloedsuikerspiegel. Belangrijk is om voldoende water te drinken en te bewegen.

Twijfel je over je bloedsuikerspiegel? Laat dit dan onderzoeken door je dokter. Je kunt bloed laten prikken om dit te laten onderzoeken.


Chroom

Belangrijk voor een goede werking van insuline en voor het handhaven van het bloedsuikergehalte is Chroom. Chroom, ook wel chromium, is belangrijk om diabetes te voorkomen. Chroom komt voor in graanproducten, biergist, volkorenbrood, groente, vlees en lever. Ook kun je een voedingssupplement nemen om te zorgen voor voldoende chroom inname.


Kaneel

Kaneel helpt bij het handhaven van een stabiele bloedsuikerspiegel en een optimaal gewicht. Daarnaast heeft kaneel ook meer gezondheidsvoordelen. Het ondersteunt het hart, de bloedsomloop en is goed voor de cholesterolspiegel.


Zink

Zink heeft vele gezondheidsvoordelen. Het ondersteunt onder andere de normale (vet-)stofwisseling. Zink staat ook in relatie tot insuline. Het remt namelijk de afgifte van insuline. Bij een zinktekort zal dus meer insuline worden afgegeven, wat kan leiden tot suikerziekte (diabetes type 2). Zink zit in vlees, zuivel, vis, bruin brood, peulvruchten en rijst. Ook kun je een Zink supplement nemen voor voldoende inname.


Vitamine D

Het verhogen van je vitamine D inname verkleint de kans op diabetes 2. Zorg elke dag voor een half uur in de zon of kies voor een supplement om je vitamine D inname te verhogen.


Gezond eten & bewegen

Voor een stabiele bloedsuikerspiegel is het verstandig om regelmatig te eten, sla geen maaltijden over. Eet bijvoorbeeld meerdere kleinere porties. Zo voorkom je hongermomenten. Ga voor gezonde keuzes, minimaliseer suiker en eet voedsel met veel vezels. Eet niet te veel koolhydraten en combineer je maaltijden ook met gezonde (onverzadigde) vetten en voldoende eiwitten. Eiwitten geven je energie en hebben geen grote invloed op de stijging van je bloedsuikerspiegel. Ook het minderen van cafeïne en alcohol zijn verstandige keuzes om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Uiteraard is regelmatig bewegen ook erg belangrijk. Je verbrandt meer calorieën en het vermindert de insulineresistentie. Beweeg wel consistent, anders zal de bloedsuikerspiegel toch gaan schommelen omdat je de ene week wel en de ander week geen extra calorieën verbrandt.


Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel!

Chroom, kaneel en zink helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Een normale bloedsuikerspiegel helpt bij het behouden van een optimaal gewicht, vermindert een hongergevoel en helpt een vermoeid gevoel voorkomen. Het dagelijks innemen van een voedingssupplement is een makkelijke manier om voor voldoende inname  te zorgen. Weet jij of je een normale bloedsuikerspiegel hebt en wat doe jij om deze stabiel te houden? Laat het ons weten via Facebook of Instagram!