Voel jij je uitgeput, futloos, vermoeid en heb je maar weinig energie? Kortom, heb jij er even helemaal de kracht niet meer voor? Gebruik deze tips om je binnen no-time weer helemaal op en top fit te voelen!

Stress, vitaminetekort of een schommelende bloedsuikerspiegel, zo maar een aantal oorzaken van vermoeidheid en een gebrek aan energie. Wij geven je 10 tips om vermoeidheid te verminderen en weer meer energie te krijgen! Heb jij last van langdurige vermoeidheid? Bespreek dit dan altijd met je huisarts en laat je onderzoeken.

 

1. Beweeg!

Misschien iets waar je juist niet aan moet denken als je vermoeid en energieloos bent, maar bewegen zorgt voor energie! Dus begin de dag met een aantal minuten ochtendgymnastiek, pak de fiets in plaats van de auto en ga eens een rondje wandelen tijdens je lunchpauze. Je lichaam maakt tijdens het sporten en bewegen een stofje aan, endorfine, waardoor je je energiek en positief voelt.

 

2. Sla je ontbijt niet over

Verlaat jij ’s ochtends in alle haast het huis en vergeet je te ontbijten? Niet doen! Het ontbijt zorgt voor de brandstoffen die je lichaam nodig heeft om de dag energiek te beginnen. Als je niet veel tijd hebt kunt je ook kiezen voor een banaan of een eiwitshake, makkelijk mee te nemen en een goede energiebron. Pak ook halverwege de ochtend een goede snack om je energie op pijl te houden.

 

3. Drink water

Drink gedurende de dag voldoende water. Wanneer je te weinig water drinkt droog je uit, wordt je sneller moe en kun je je moeilijker concentreren. Zorg dat je altijd een flesje water bij je hebt en drink minstens een liter per dag.

 

4. Slaap voldoende, niet te weinig en niet te veel

Ga op tijd naar bed en pak voldoende slaap. Hoe verleidelijk het ook is om nog even je Facebook, Instagram of Pinterest te checken, laat die telefoon eens liggen. Het blauwe licht van het scherm houdt je namelijk uit je slaap. Heb je moeite met in slaap te vallen? Probeer dan eens een Melatonine tablet, dit draagt bij aan de vermindering van tijd die nodig is om in slaap te vallen. 

Een keertje uitslapen kan natuurlijk heerlijk zijn, maar probeer dit niet structureel te doen. Je lichaam werkt het beste bij een regelmatig slaappatroon. Sta, dus ook in het weekend, op tijd weer op. Heb je er overdag tijd voor, dan kan een powernap van ongeveer 20 minuten (niet te lang) voor een energieboost zorgen.

 

5. Geen koffie

Koffie is natuurlijk extra verleidelijk als je moe bent, om even die oppepper te krijgen. Cafeïne verstoort echter de natuurlijke signalen van je lichaam. Het kan je slaap verstoren, waardoor je wakker wordt en weer meer behoefte hebt aan nog meer koffie. Neem liever een heerlijke kop (kruiden)thee. Kun je echt niet zonder koffie? Beperk het dan tot 2 kopjes per dag.

Lucovitaal Hennep CBD Thee bevat valeriaan, dit draagt bij aan ontspanning en helpt bij stresssituaties. Melatonine thee is ideaal om te drinken vlak voor het slapen gaan.

 

6. Breng zon in je leven

Zonlicht maakt serotonine in je lichaam aan. Een tekort hieraan kan je moe en futloos laten voelen. Daarom hebben veel mensen tijdens de herfst en winter last van een winterdip en kun je je tijdens deze donkere dagen meer vermoeid voelen. Geen tijd voor een last-minute naar de zon? Vitamine D ondersteunt de aanmaak van serotonine. Extra inname van vitamine D door een vitaminesupplement wordt daarom ook door de Gezondheidsraad aangeraden.

 

7. Vitamines en mineralen: Vitamine B12 & IJzer

Je voelt je vermoeid en kan je moeilijk concentreren. Grote kans dat je een vitamine B12 tekort hebt. Vitamine B12 is een belangrijke vitamine welke vermoeidheid helpt te verminderen. Vlees, vis en zuivel bevatten vitamine B12. Het wordt dan vooral ook aan vegetariërs aangeraden om een vitamine B12 supplement te nemen.

Een vermoeid gevoel kan ook komen door een ijzertekort. IJzer is nodig om hemoglobine aan te maken, een onderdeel van de rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar de weefsels. IJzer ondersteunt het immuunsysteem en draagt bij aan de energievoorziening van je lichaam. IJzer komt voor in dierlijke producten zoals (rund)vlees. Een ijzertekort kun je aanvullen met een IJzer voedingssupplement.

 

8. Weg met afvalstoffen

Heb jij last van een onregelmatige stoelgang? Ook dit kan tot vermoeidheid leiden. Je lichaam moet schadelijke stoffen afvoeren. Als je lichaam niet in balans is, bijvoorbeeld door vitaminetekorten, kan je lichaam de afvalstoffen niet goed afvoeren. Het lichaam slaat deze stoffen dan op en dit kan leiden tot onder andere een vermoeid gevoel. Zorg dus dat je gezond eet en genoeg vitamines binnen krijgt.

Deze probiotica tabletten zorgen voor een positieve balans van bacteriën, alleen de goede bacteriën bereiken zo de darmen. Colon Regelmatige Stoelgang helpt de darmen, stoelgang en spijsvertering gezond het houden.

 

9. Geen suiker

Als je vermoeid bent en geen energie hebt, kan het voelen alsof je lichaam suiker nodig heeft. En ja, soms kan dit ook voor een (tijdelijke!) energieboost zorgen. Helaas is dit maar van korte duur. Het is beter om te kiezen voor goede vetten. Dit is beter voor je lichaam je blijft er langer energiek door. Noten, avocado’s, zalm en kokosolie bevatten bijvoorbeeld goede vetten die het lichaam weer meer energie geven.

 

10. Relax!

Stress kan behoorlijk energie vreten. Probeer je hoofd eens leeg te maken. Dit doet ieder op zijn eigen manier. Heb je veel aan je hoofd? Probeer het eens op te schrijven en maak een takenlijst. Je kunt het dan uit je hoofd zetten, zonder bang te zijn het te vergeten. Veel mensen vinden ontspanning door te mediteren. Ga eens rechtop zitten, sluit je ogen en adem diep in en uit. Focus je op je ademhaling en vergeet even alles om je heen. Andere relaxen juist door te gaan sporten of een andere activiteit waar ze helemaal in op kunnen gaan. Dus vind jouw eigen manier om even helemaal zen te worden!

 

Ga jij deze tips proberen om je snel weer fit en energiek te voelen? Laat het ons weten op onze Facebook of Instagram pagina.