Snotteren, hoesten, niezen, keelpijn; de bekende tekenen van een verkoudheid! De herfst is weer begonnen en dat brengt koude, natte en gure weersomstandigheden met zich mee. In de herfst en de winter is het extra belangrijk om te zorgen voor een goede weerstand. Hoe doe je dit en welke vitamines kunnen je hierbij helpen?


10 beste vitamines & mineralen voor een goede weerstand

Om je weerstand te ondersteunen en de kans op een verkoudheid te verkleinen kun je bepaalde vitamines extra innemen. We hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.

1. Vitamine C
De bekendste weerstand vitamine is misschien wel Vitamine C. Vitamine C is een antioxidant en helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Deze vitamine heeft een positief effect op de weerstand tijdens en na fysieke inspanning. Vitamine C bevordert ook de opname van IJzer, wat ook het immuunsysteem ondersteunt. Vitamine C krijg je binnen door voldoende groente, fruit en aardappels te eten. Uiteraard kan een supplement ook zorgen voor een extra Vitamine C boost.

Werk aan je weestand met Vitamine C Bruistabletten of Super Vitamine C tabletten

2. IJzer
Naast dat IJzer goed is voor concentratie en geheugen en het je energieniveau ondersteunt, heeft het ook een positieve invloed op het immuunsysteem en zorgt het mede voor een goede weerstand. Ook helpt IJzer vermoeidheid te verminderen. IJzer komt voor in dierlijke producten (vleeswaren) en in plantaardige producten (aardappelen, brood, groenten).

Sterk IJzer Complex bevat naast IJzer ook vele andere vitamines en mineralen zoals Vitamine C, Koper en Zink.

3. Koper
Ook Koper is een mineraal wat het immuunsysteem ondersteunt en mede voor een goede weerstand zorgt. Daar komt bij dat Koper je energieniveau ondersteunt en een anti-oxidatieve werking heeft. Koper komt voor in orgaanvlees, zeevis, schaal- en schelpdieren, noten, fruit en graanproducten.

Zink Methionine & Koper bevat Zink en Koper, deze mineralen zijn van belang bij tal van lichaamsfuncties, zoals het immuunsysteem.

4. Seleen
Seleen werkt hetzelfde als een antioxidant. Het gaat de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam tegen. Naast dat het goed is voor de schildklier, ondersteunt het de afweer van het lichaam en helpt het de normale werking van het immuunsysteem. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan Seleen zijn granen, orgaanvlees, vis en schelpdieren en paranoten.

Centurion Super Multivitamine bevat naast Seleen ook vele andere vitamines en mineralen die het immuunsysteem ondersteunen.

5. Vitamine A
Ook Vitamine A is nauw betrokken bij de weerstand. Het heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Daarnaast is Vitamine A goed voor het gezichtsvermogen en om scherp te blijven zien. Lever, vis en boter zijn de belangrijkste bronnen voor Vitamine A.

Multi A t/m Z 50+ bevat Vitamine A en vele andere weerstand ondersteunende vitamines en mineralen. Het is een zeer complete multivitamine speciaal voor 50+ers.

6. Vitamine D
Vitamine D, ook wel de zonnevitamine genoemd, is ook van belang voor een goede weerstand. Het ondersteunt de afweer van het lichaam en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Vitamine D speelt daarnaast een rol bij sterke botten en tanden en een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van Vitamine D is zonlicht. Eigenlijk kunnen bijna alle mensen in Nederland dan ook goed een Vitamine D supplement gebruiken, vooral in de herfst- en wintermaanden.

Vitamine D3 capsules worden door de gezondheidsraad aanbevolen voor mensen met een donkere huidskleur, mensen die niet voldoende buiten komen, zwangere vrouwen, vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar. 

7. Zink
Naast dat Zink voor een goed afweersysteem zorgt, is het goed voor het behoud van sterke botten, haar en huid en een goed geheugen. Ook Zink heeft een anti-oxidatieve werking en helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Zink komt vooral voor in vlees, zuivel, vis, bruin brood, peulvruchten en rijst. Neem je een zinksupplement in? Kijk dan of hier ook Koper in zit of combineer dit met een Koper supplement. Zink kan namelijk een tekort aan koper veroorzaken.

Zink Methionine & Koper bevat zowel Zink en Koper. Deze mineralen zijn van belang bij tal van lichaamsfuncties.

8-10. Vitamine B Complex
Vitamine B6, B11 en B12 maken allen deel uit van het Vitamine B complex en zijn van belang voor een goede weerstand. Deze B vitamines ondersteunen het immuunsysteem. Vitamine B6 is daarnaast belangrijk voor de spijsvertering. Vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten zijn goede bronnen van Vitamine B6. Vitamine B11, ook wel foliumzuur, helpt vermoeidheid te verminderen en is goed voor geheugen en het concentratievermogen. Foliumzuur zit in groene groenten, fruit en in volkoren producten. Vitamine B12 ondersteunt het energieniveau en helpt vermoeidheid te verminderen. Vitamine B12 komt enkel voor in dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees en zuivel. Een tekort aan Vitamine B12 komt vaak voor en veel mensen hebben baat bij een Vitamine B12 supplement. Vooral voor vegetariërs wordt het aangeraden extra Vitamine B12 in te nemen via een supplement.

Vitamine B Complex is een complete Vitamine B formule en draagt bij aan het immuunsysteem en aan extra energie bij vermoeidheid.

Vitamine B12 tabletten worden aangeraden aan vegetariërs. Het ondersteunt het afweersysteem van het lichaam en is gunstig voor de geestelijke balans.


Verkoudheid voorkomen

Eet gezond en eet iedere dag voldoende fruit en groente, om de kans op een verkoudheid te verminderen. Als goede aanvulling kun je een supplement innemen, om je weerstand te ondersteunen. Zorg ook voor voldoende rust, want onvoldoende slaap en te veel stress hebben effect op je immuunsysteem. Dit maakt je dus sneller vatbaar voor een verkoudheid.

Bekijk hier onze Weerstand & Verkoudheid producten.

Wat zijn jouw tips bij de eerste symptomen van een verkoudheid? Laat het ons weten via Facebook of Instagram.